パスワードのリセットをリクエストしますか?

宮﨑研究室

研究報告

2019年07月10日 水曜日 / カテゴリー 宮﨑研究室

Closing the Gap Between Real World Nursing Settings and Practicum Activities: Development and Application of a New Education Resource Incorporating Virtual Reality

The aim of this study was to develop a new education resource which provides a nursing experience similar to that of real world settings. In this study, students wore a head-mounted display and experienced virtual reality. Then, the safety and learning effects of the education resource was assessed using autonomic nerve and brainwave measurement devices. Additionally, following the virtual reality experience, a questionnaire survey was conducted to validate the usefulness of the new education resource. In a further analysis, students were divided into two groups: those who used an existing audio-visual resource and those who used the new resource developed through this study.
Results suggested that the education resource developed in this study allowed students to easily repeat multiple learning problems while ensuring safety and learning effects. Going forward, the results may be used as an index for the further development and validation of the educational effects of similar education resources.

本研究は、仮想現実を用いてヘッドマウントディスプレイを装着し臨地に近い看護体験を提案する新しい教育方法を開発して、この教材の安全性と学習効果を自律神経測定器と脳波測定器で測定することでありました。この結果、本研究による教材では容易に多重課題を繰り返し学習できることを可能としながら安全性と学習効果があることが示唆されました。この成果は、今後さらにこのような教材の発展や応用の教育効果を確かめるひとつの指標となると思われます。

さらに、現在は今後の5G通信を見据えた遠隔教育や患者様のためになるコンテンツの開発を行っています。またこれは、本学の理念である”地域”のために有効なツールとなるでしょう。

TOP